Najczęściej zadawane pytania przez pracowników
2012-03-14 00:00:00
Najczęściej zadawane pytania przez pracowników
  • Dlaczego nie mogę wysyłać poczty z programu pocztowego?
    • Ze względu na wysyłanie SPAMu zablokowane zostało wysyłanie poczty bez uwierzytelnienia hasłem.
      W swoim programie pocztowym należy włączyć uwierzytelnianie SMTP i jako hasło podać hasło pocztowe.
      W przeciwym wypadku pojawi się komunikat "Nieautoryzowane przekazywanie poczty...".
  • W jaki sposób czytać pocztę z serwera SIGMA?
    • 1. klientem pocztowym (obsługującym usługi imap)
      2. przez przegladarkę www
      3. po zalogowaniu się na serwer SIGMA (przez ssh, putty...) programem mutt lub pine.
  • Jak skonfigurować program pocztowy?
    • Serwer SIGMA udostępnia następujące usługi:
      odbieranie poczty: imaps (993)
      wysyłanie poczty: smtps (465)

      We wszystkich przypadkach adres serwera to: inf.ug.edu.pl
      Zarówno do wysłania jak i odebrania poczty wymagane jest uwierzytelnienie hasłem pocztowym.

    MS Outlook Express
    W konfiguracji programu MS Outlook Express, we właściwościach konta w zakładce "Serwery" należy
    zaznaczyć "Serwer wymaga uwierzytelnienia", w zakładce "Zaawansowane" w polach "Poczta wychodzaca (SMTP)" - 465,
    "Poczta przychodząca (IMAP)" - 993, oraz "Ten serwer wymaga bezpiecznego połączenia (SSL)" pod każdym z pól.




    Sugerowanym zamiennikiem [najbardziej podobnym pod względem wyglądu i funkcjonalności] jest Thunderbird Portable [konfiguracja jak poniżej]

  • Jak ograniczyć ilość otrzymywanej niechcianej poczty (spamu)?
    • Można utworzyć plik .procmailrc w swoim katalogu domowym (dysku h:) i wpisać do niego:
      JUNKMAIL=$HOME/mail/Filtered
      
      :0:
      * ^X-Spam-Status: Yes
      $JUNKMAIL
      
      Dzięki temu poczta uznana za spam przez program filtrujący będzie trafiała do pliku $HOME/mail/Filtered, który można następnie przejrzeć np. programem pocztowym pine (po zalogowaniu się przez ssh na Deltę) lub dokonać jego subskrypcji za pomocą imap'a. Ewentualnie w celu dostosowania filtru do swoich potrzeb można zmodyfikować plik $HOME/.spamassassin/user_prefs.
      required_hits   4.0			# "czułość" filtru
      
      ok_locales      pl en de fr es		# dopuszczalne lokale
      ok_languages   	pl en de fr es		# dopuszczalne języki
      
      whitelist_from 	r00t@mat.ug.edu.pl	#
      blacklist_from  spam@hotmail.com	# blokada wg adresu nadawcy
      blacklist_to	ktos@mat.ug.edu.pl	# blokada wg adresu odbiorcy
      
      score SUBJ_VIAGRA 20.0			# 20 punktów gdy w temacie "viagra"
      
      header MOJA_REGULA1 To=~/spam@math.ug.edu.pl/	  # własne reguły
      score MOJA_REGULA1 4
      
      body MOJA_REGULA2 /float[nrs]*:/is
      score MOJA_REGULA2 4
      

  • W jaki sposób wysyłać pocztą (jako załączniki) pliki wykonywalne .exe, .bat, .scr, .pif... ?
    • Najprościej skompresować je do formatu .zip np. programem WinZip (lub gz, bz2).
  • Jak ustawić adresy pocztowe z których poczta bezwzględnie nie ma być blokowana albo zablokować określonych nadawców?
    • Można do tego celu użyć plików .blacklist oraz .whitelist, które należy założyć w swoim katalogu domowym (dysku h:), przykładowy .blacklist:
      spammer@spam.com
      support@microsoft.com
      
      lub dodać do pliku .spamassassin/user_prefs:
      whitelist_from	webmaster@mat.ug.edu.pl
      blacklist_from	spammer@spam.com
      
  • Gdzie mogę znaleźć zatrzymaną przez filtry antyspamowe pocztę?
    • W pliku $HOME/mail/Filtered, który można następnie przejrzeć np. programem pocztowym pine lub mutt -f ~/mail/Filtered. Można także dokonać subskrypcji folderu Filtered korzystajać z interfejsu www lub imap'a.
  • Dlaczego nie dochodzi do mnie nowa poczta?
    • Prawdopodobnie przekroczony został limit (z reguły ok. 50-150M) nieodebranej poczty (quota). Należy odebrać lub skasować niepotrzebną pocztę (np. przez interfejs www)
  • Dlaczego nie mogę wysłać poczty z załącznikami?
    • Prawdopodobnie wysyłana wiadomość przekracza 20MB.
  • Jak dostać się do mojego dysku H: z sigmy?
    • Najpierw proszę sprawdzić we właściwosciach otoczenia sieciowego, czy zainstalowany jest "Klient sieci Microsoft". Należy przy logowaniu do sieci Microsoft Windows podać login i haslo takie samo jakie ma się na SIGMIE. Dla pewności dobrze jest po prostu wyrzucić wszystkie pliki *.PWL z katalogu Windows. Po ponownym uruchomieniu systemu wystarczy podać aktualne haslo. Nastepnie w "Explorator Windows|Narzędzia|Mapuj dysk sieciowy" wybrać "Dysk H:", a poniżej wpisać sciezkę \\sigma\homes. (Uwaga: SIGMA może być niewidoczna w otoczeniu sieciowym, to niczemu nie przeszkadza...)
  • Dlaczego nic nie mogę zapisać na SIGMIE w moim katalogu?
    • Pradowpodobnie przekroczony został limit miejsca na serwerze (quota). Należy posprzatać swój katalog domowy / pocztę. W UZASADNIONYCH przypadkach można wystapić o podwyższenie quoty.
  • Jak udostepnić własną stronę www?
    • Należy przegrać pliki strony do katalogu 'public_html' znajdującego się w katalogu domowym na SIGMIE. Proszę zwrócić także uwagę na uprawnienia do tego katagu (powinien być dostępny dla każdego). Strona będzie dostępna w internecie pod adresem http://inf.ug.edu.pl/~login_pracownika.
  • Jak udostepnić komuś pliki przez sieć?
    • Należy przegrać pliki do katalogu 'public' znajdującego się w katalogu domowym na SIGMIE. W systemie Windows można sciągnąć pliki z tego katalogu poprzez zasób \\SIGMA\pracownicy\login_pracownika\public - np. wpisując tą scieżkę w Internet Explorerze.